Denemarken_Verhaal

Tuurtje

Dag 1 - Vertrek vanaf Ruurlo

Denemarken - 6 Juni t/m 11 Juni 2015

Vertrek Vrijdag 05-06-2015 richting Ruurlo. De mussen donderen dood van het dak van de hitte en gekke henkie stapt op de motor.... Na 2,5 uur sturen compleet doorgezweet op het terras in Ruurlo. Het kostte de nodige uren om weer even op te drogen, maar het eerste gedeelte van onze tour zit er vast op ;-)

En voor de foto's, klik HIER

Dag 1

Vertrek za 06-06-15

Vertrekpunt: Ruurlo

Eindpunt: Bøjden

Geplande afstands: 592 Km, in 6 uur en 22 minuten.

1e overnachting (za op zo) bij Bøjden Bed & Breakfast.

Adres: Sønder Hjønevej 2, Bøden.

(N 055º 5.716, E 10º 4.961)

Beginstand: 110521 Eindstand: 111152 = 631 Km.

Na een zwoele nacht (temperatuur bedoel ik natuurlijk) een boterham met pindakaas en een bakkie leut om half 8 vertrokken. Doel van vandaag was tweeledig; de eindbestemming halen EN op tijd voor de pont, die we hadden gepland om 17:00.

We waren ruimschoots op tijd. Om 15:00 stonden we voor de pont naar Bøjden. Gelukkig konden we gewoon mee en waren we rond 15:45 op het schiereiland Funen, in Denemarken. Vervolgens zijn we naar de coordinaten gereden die Bookings.com opgegeven had om uiteindelijk van een welverdiende rust te genieten. Echter, deze coordinaten waren niet helemaal ok; hier aangekomen stond er een klein gekleurd huisje. Marcel is vervolgens op verkenning uitgegaan, maar het leek erop dat dit kleine huisje niet eens een voordeur had ;-).

Nadat we hier even rondgelopen hadden, meldde de plaatselijke klokkenluider zich, met de vraag wat we aan het doen waren. Na onze uitleg dat we op zoek waren naar onze slaapplaats leek de dame in kwestie enigzins gerustgesteld en legde uit hoe we bij ons echte B&B moesten komen. In haar beste beste Duits/Engels/Deens en met handen en voeten legde ze haarfijn uit, hoe we moesten rijden (waarschijnlijk dacht ze hoe beter ik het uitleg, hoe eerder ik van die gasten af ben ).

Na de uitstekende uitleg, binnen 10 minuten aangekomen op ons slaap adres. Echter niet nadat we eerst de lokale pinautomaat hadden leeggehaald en een paar blikjes bier hadden gearresteerd in de plaatselijke Spar.

Uiteraard waren we blij dat we de fietsen nu eindelijk na 600+ kilometers neer konden zetten en voor de avond lekker konden genieten in een oude schommelstoel. De (alternative) dame die ons ontving, maakte zich - met het neerzetten van de motoren - trouwens meer zorgen om de pipo wagen die er stond, dan om onze motoren, maar dat terzijde.

Eenmaal aangekomen in de kamer, werd ons in eerste instantie een kamer aangeboden zonder bad. Marcel had op de site een kamer gezien MET bad. Hierna konden we weer verhuizen naar de kamer ernaast, die voorzien was van een ligbad. Niet in de douche, maar midden in de kamer! En, voor je het wist, lag onze blonde tukker te poedelen in de witte badkuip, terwijl de vleespet op z'n gemakkie buiten zat te genieten van een peukie en een biertje, in het zonnetje.

Nadat ierdeen weer schoon was, zijn we op appél gegaan voor het avondeten. Het eten was heerlijk en terwijl we al fluisterend naar elkaar heerlijk hebben gegeten, maakte marcel de vergelijking, dat als de tafel veranderd zou worden in een grafkist, dit hier niet zou misstaan. Er was niet echt een sfeertje..... Beetje jammer. Na nog een lekker toetje en een bakkie zijn we afgetaaid naar onze kamer, waar we -toch wel enigzins versleten- de nacht zouden doorbrengen. Marcel heef theelrijk geslapen en ik heb een vrij lang gevecht geleverd met het twee-persoons dekbek, dat over het een-persoons bed lag.

Maar ik heb me niet laten kennen en was voordat iedereen verder op was, al uit de veren. Wat fotootjes gemaakt, beetje tijd rekken en uiteindelijk een heerlijk ontbijt!

Na het ontbijt inpakken en we waren klaar voor dag2!!

Dag 2

Vertrek zo 07-06-15

Vertrekpunt: Bøjden

Eindpunt: Horsens

Geplande afstand: 263 Km, in 4 uur en 38 minuten

2e overnachting (zo op ma) bij Horsens Bed & Breakfast

Adres: Rådvedevej 75, Horsens.

(N 055º 54.663, E 09º 48.167)

Beginstand: 111152 Eindstand:11437 = 285 km

Nadat we alternatiefje blij hadden gemaakt door de Pipo wagen ongeschonden de nacht te hebben laten overleven, waren we er na een lekker ontbijt klaar voor. Op deze tweede dag, was de planning het eiland Funen rond te rijden en te eindigen in Horsens. Hierbij was de verwachting dat onze overnachtingsruimte een stuk kleiner zou zijn, dan dat we nu 'gewend' waren in Bojden.

Maar dat was eigenlijk van ondergeschikt belang. Om acht uur de rossen los en verwachtingsvol onderweg. Heerlijk toeren daar. Weer was goed (niet te warm of the koud) en we zijn lekker onderweg geweest. Nieuwe camera van Marcel uitgeprobeerd en 2x van de weg opgeraapt, maar dat mocht de pret niet drukken.

Heerlijke rustige 'B'-wegen, lekkere natuur, en een soepel gashandeltje. De Denen houden zich (van nature?) vooral aan de aangewezen / opgelegde sneldheid. Deze twee Dutchies ook niet ;-)

(De bekeuringen zijn op het moment van schrijven nog niet binnen).

De hele dag lekker getoured en rond 5 uur 's avonds arriveerden we in Horsens. De Garmin leidde ons perfect naar de betreffende locatie, waar nog een bordje stond dat de accomodatie 50 meter verderop was.

Dit soort bordjes zijn niet aan ons besteed; na ca 5 Km weer omgedraaid, opnieuw gekeken en gezocht, weer een ander pad in en na 1 Km (we leren het wel) weer omgedraaid. Weer terug naar het begin en ja hoor... Gevonden! De slaapplaats in de hooiberg!

De slaapruimte, bleek nog groter dan bij de vorige overnachting. We werden zeer vriendelijk ontvangen door de heer en de vrouw des huizes (wel eerste even vooraf afrekenen) en het bleken bijzonder aardige en vooral gewone mensen te zijn, die in een rdelijk huis woonden met een klein tuintje van ca 4000 m2.

We konden onze spullen kwijt in een rdelijk appartement dat van alle gemakken voorzien was; keukentje, tv, bankstel, douche en zelfs twee bedden en een klein balkon. Super!

Eerste de bovenverdieping verkent en daarna meet het thuisfront gebeld. Lekker hoor, ff die stemmen weer te horen... We waren al twee hele dagen weg ;-)

Lekker biertje erbij en weer genieten. Het toeval (?) wilde, dat de GP van Canada vandaag verreden werd, dus baasje zat om 19:00 spik en span voor de buis. Gelukkig hadden we onderweg al wat gegeten, wat daar was eigenlijk geen tijd voor.

Pindaatje, tuccie en nog wat lekkers en zo zijn we de avond wel doorgekomen. Lekker buiten zitten was er niet bij, de wind was ietsiepietsie te fris.

Rond een uurtje of half elf, begon de zwaartekracht het toch van de spierkracht te winnen en vielen de oogleden bijna dicht. Even mijnheer de uil gekeken en zoetjes gaan slapen..... Morgen weer een dag en hiervan waren de verwachtingen hoog gespannen, tussen de meren door, via Silkeborg dwars overstekend, naar Esbjerg.

Dag 3

Vertrek ma 08-06-15

Vertrekpunt: Horsens

Geplande afstand: 282 Km, in 5 uur en 9 minuten

3e overnachting (ma op di) bij Coco Bed & Breakfast

Adres: Andrup Byvej 67, Esbjerg

(N 055º 30.085, E 08º 32.094)

Beginstand: 11437 Eindstand: 111726 = 289 Km

Heerlijk uitgeslapen tot 05:30... Beter dan gisteren, toen was het 5 uur ;-( Beetje rondgelopen, vast wat spullen ingepakt en water gekookt voor de koffie onderweg. Buiten wat foto's gemaakt. Ondanks de frisse wind, wat het best lekker buiten aangezien die koperen ploert al goed z'n best stond te doen.

Nadat we er allebei klaar voor waren en alle haren weer in de plooi zaten zijn we om half 8 aangeschoven bij het ontbijt. Hardstikke leuk, in de woonkamer van de gastheer/vrouw. Lekker muziekje aan en weer een volle ontbijttafel met alles erop en eraan. Superontbijt! Totaal anders dan de sfeerloze wachtkamer van gisteren. We hoefden vandaag niet te fluisteren hahaha

Om half 9 zijn we opgestapt, onderweg naar dag 3, waarvan de verwachtingen van de route groot waren! Na een half uurtje verdween het zonnetje, maar blijf de frisse wind. Die kreeg nog wat versterking van wat vochtigheid wat het er niet lekkerder op maakte. Je kon het nog net geen regen noemen, maar het was toch vochtig....

Het eerste gedeelte van de route was bijzonder leuk; lekker bochtig, dwars door de 'onbewoonde' wereld van Denemarken. De rit van vandaag was hel bewust gekozen tussen verschillende meren. Achteraf gezien, viel juist dat stuk behoorlijk tegen; hoge duinen waardoor we totaal geen water zagen en 1 lange kaarsrechte weg, van meer dan 25 km. Gelukkig waren de andere gedeeltes van de route wel super!

Nadat we om het laatse meer waren gereden, waren we al redelijk in de buurt van Esbjerg. We waren wel toe aan een happie en nadat Marcel uiteindelijk een keuze kon maken om rechts of links langs de bloembakken te rijden hebben we de plaatselijke McDonald uitgekozen voor een haburgertje. Dit keer geen Happy Meal ....

Ff op een gewone stoel / bank zitten is ook wel even lekker, dus nadat alles verslonden was, een bezoekje aan de Aldi voor wat inkopen voor de avond en daarna op weg naar Coco's bed & Breadfast.

Eenmaal aangekomen en afgerekend voor de komende avond / nacht / ontbijt eerst de spullen in de leuke en complete kamer gegooid en lekker (brrrr) aan het tafeltje op 'ons terrasje gaan zitten met een shaggie en een biertje.

Terwijl we even bij zaten te komen, kwam coco 'herself' even langs voor een praatje en ze lustte ook wel en biertje. Een stoel erbij en er onstond een leuk gsprek. Er werden foto's bijgehaald en het verhaal verteld hoe deze B&B was onstaan en zelf was opgebouwd.

Na een goeie drie kwartier ben ik toch eerst de douche op gaan zoeken, want ondertussen zat ik op de grens van onderkoeling... Het zonnetje was weer pleite, maar de frisse wind deed nog steeds goed zijn best!

Na allebei weer een beetje opgewarmd te zijn onder de heerlijke luxe douche, kwam coco om 8 uur weer voorbij om even een brood naar binnen te schuiven! Dit bleek voor ontbijt van morgen! Alle smeersels stonden in de ijskast (boter, jam etc) er stond een broodrooster en een waterkoker, dus we moesten nu zelf voor de onwendige ochtend mens zorgen. Ff anders, smaakte niet minder, maar marcel wilde geen eitje voor me bakken. Beetje jammer......

Na het ontbijt het gebruikelijke ritueel; alles weer inpakken en in de koffers van de brommers. Het lijkt soms op dat we ze er niet meer inkrijgen; zo zorgvuldig verdeeld als thuis alles ingepakt was, dat lukt ons niet meer na drie dagen ;-)

Coco zwaaide ons nog vrolijk uit toen wij op weg gingen naar dag 4!

Dag 4

Vertrek di 09-06-15

Vertrekpunt: Esbjerg

Geplande afstand: 255 Km, in 5 uur en 20 minuten

4e overnachting (di op wo) bij Hotel am Schlosspark garni

Adres: Hinter de Neustadt 74-86, Husum

(N 054º 28.908, E 09º 2.711)

Beginstand: 111726 Eindstand: 111975 = 246 Km

Na het door onszelf gemaakte EN genuttigde ontbijt om 08:30 op weg naar het volgende hotel in Husum. Heerlijk lekker zonnetje en een klein beetje wind, maar veel lekkerder dan gisteren!

Ons eerste doel was het eiland Fanø. Om hier te komen, moesten we een korte cruise maken met een heel klein veerpontje. We hadden al gehoord, dat de man van Coco hierop werkte en inderdaad, bij aankomst stond daar een goedlachse medewerker, die voor iedereen een praatje en een vette glicmlach overhad! Je zou haast voor je plezier heen en weer varen!!

Nadat alle trossen, ankers en andere zekerheden in orde waren gemaakt, voer deze minicruise voor een overtocht van 10 minuten naar het eiland Fanø. Onderweg op de boot, al wat korte gesprekken met een paar denen die daar een huisje hadden en zo hoorden we dat er maar 1 weg was......... van noord naar zuid en thats-it. We zouden wel weer terug van zuid naar noord kunnen gaan via het strand, maar dat moesten we eerst nog even bekijken, aangezien we niet echt op een paar terrein-raggers zaten.

Vlak bij het eindpunt werden we op deze bijzonder zonnige dag, verwelkomt, door een kudde zeehonden, die daar - ingesmeerd met factor 30 - heelijk lagen te zonnen op een kleine zandplaat, vlak bij het eindpunt van de cruisse. Het eilandje kenmerkt zich door wat natuur, een paar huisjes bij de pont en een minidorpje aan de zuidkant. En inderdaad, 1 lange rechte weg naar het zuiden! We hebben nog heel even door het minidorpje gereden, maar dat was zo mini, dat na het opschakelen van de eerste versnelling naar de tweede versnelling je er al weer uit bent ;-). Maar toen......, toen kwam de strandweg! Deze wordt ook gebruikt door de bus en personenwagens mogen er ook over. De enigste restrictie is, dat je minimaal 20 meter van de waterlijn vandaan moet blijven.

Ff geschecked en het voelde best 'hard' aan, dus hebben we de gok genomen, o over de strandweg terug te rijden naar de pont. Echt G-E-W-E-L-D-I-G om dit toe doen!!!! We hebben er ongeveer een minuut of 20 over gedaan - en daarbij voelde je toch af en toe het achterwiel even zijn eigen gangetje gaan - en hebben we weer aangesloten in de rij voor de cruise terug naar Esbjerg.

Even nagepraat onder het genot van een bakkie en een saffie en toen werd het tijd om verder te rijden..... Denemarken uit, Duitsland in......

Lekker weer onderweg naar Husum (Germania).

Lekker tuffen, regelmatig stoppen en genieten van het rijden. Dit is waar een motorvakantie voor is!!

Rond 15:15 aangekomen in het hotel. Zag er goed en schoon uit, twee hoog met een balkonnetje. Niets lekker dan even neer te ploffen zonder motorpak en moorlaarzen. Ik vraag me af of de buren hier last van hebben gehad..... hahahaha

Even in de relax modus op dezee laatste dag. Na een sappie en een stinkstokkie lekker gedouched. Toch weer een ander mens na zo'n stortbad!

Vanavond de stad in, om ergens wat te gaan eten. Eerst lekker op een terrasje in de zon, om een goudgele rakker om zeep te helpen. Helaas was de vriendelijkheid ver te zoeken, dus hierna afgetaaid, op zoek naar een restaurantje.

Uiteindelijk zijn we geland bij iets wat zich als een chinees moest voordoen; de zin straalde er (niet) vanaf en ondanks dat hij onze bestelling had opschreven, zag hij toch nog kan het verkeerde te brengen. Hij had dus eigenlijk de snackbar concept opnieuw uitgevonden, maar dan op z'n duits in het chinees. Waarschijnlijk kon hij het daardoor zelf ook niet meer volgen. Echt een eikel.

Borden leeg, magen gevuld, maar dt was het ook. De lokale imbiss was waarschijnlijk lekkerder geweest....

Terug gewandeld naar het hotel voor een afzakkertje en daarna regelrecht de status van de vette lappen controleren. Morgen weer een dag en wel de laatste, terug naar huis.

Dag 5

Vertrek wo 10-06-15

Vertrekpunt: Husum

Geplande afstand: 700 Km, naar huis

Beginstand: 111975 Eindstand: 112685 = 710 Km

Vanmorgen volledig uitgerust en uitgeslapen (05:00) opgestaan. Ff lekker alles gepoets en opgeklopt en op naar het ontbijt.

We hadden meer oog voor de serveersters, dan voor het onbijt, maar ondanks dat hebben we geen idee wat we gegeten hebben, maar het had gesmaakt.

Vervolgens tassen gepakt, opzadelen en op naar Huus!!

Vandaag zou er eentje worden die we nog niet zo vaak gedaan hadden. Af en toe een stopje om de linker en rechter onderste ledenmaat te strekken, het buukje te voorzien van een lekker bakkie en wat te nassen en ook nog een stompie tabak te verbrande.

Voor de rest was het strak op 143,3324 km P/Uur en gaan. Uiteneindelijk zijn we rond 13:00 aangekomen o het punt waar we afscheid moesten nemen; beiden een andere richting naar huis...... Einde van weer een ontzettend leuke, gave en gezellige 'midweek'op de motor!!!

VOLGEND JAAR WEER! Bedankt neef. Was weer top ;-)